6/24/2013

Guest post by: Hlas od sporáka


Mať alebo byť alebo nakŕmiť

Takto pred rokom sa mi jeden kamarát sediac na letnej teraske ponosoval, ako všetci tí fasa pohľadní mladí ľudia z jeho kruhov nevedia nájsť to, čo im predsa statusovo náleží − teda frajerku či perspektívneho movitého partnera.

Odkedy som „na poriadku", táto téma ma necháva chladnou, ale keďže to kamarát označil za generačný problém a ja som nechcela byť nezdvorilá, pozbierala som si myšlienky a poobzerala sa okolo seba, lebo v KC Dunaj to vizuálnymi podnetmi len tak prekypuje, žriebätká na neistých nohách sa tam fotia na smartfóny v perpetuálnej túžbe po odmene a prijatí v podobe lajkov a tiež tam sedávajú ľudia, u ktorých na kilometer vidno, akí sú nedbalo zosústredení na vyvolanie dojmu, ako veľmi sú nad vecou.

A tak som sa obmedzila na konštatovanie v duchu Ericha Fromma, že tí márne hľadajúci robia zásadnú chybu, lebo nechcú s niekým opravdovo byť, ale ženie ich žiadza mať, akoby ten hľadaný objekt mal byť len rozšírením či doplnkom, ktorý sa im šikne do života. A nepýtajú sa, čo môžu urobiť pre toho druhého, aby bol šťastný, prihodila som, ale to už aj mne samej začínalo byť šoufl z toho mentorovania, a tak sme plynulo prešli k politickým témam. 



V koučingu je jednou z osvedčených techník, ako si s klientom vyladiť zmyslové kanály, otázka na spontánnu spomienku z detstva. V tej mojej je horúca letná záhrada: počujem šumieť naše brezy a na jazyku mám chuť uhorkového šalátu s kyslou smotanou, ale najzreteľnejšie cítim vôňu vysmážaného kuraťa. A tak to je, že z 5 jazykov lásky sú mi najbližšie činy a úplne najviac činy, ktorých prchavým výsledkom je jedlo, lebo z takej som rodiny a keby mi otec American style povedal, že ma ľúbi, asi na mieste ľahnem, ale keď mi urobí tie najlepšie obložené chlebíky na svete, viem to aj bez tých slov uistenia. A koho z nás sa mama pred návratom z dlhších výjazdov nepýtala, čo mu má navariť?

S láskou sa mi naužšie spájajú raňajky - keď ráno idete kúpiť čerstvé rožky, aj keď sa vám totálne nechce a mne sa teda často nechce, lebo do noci zvyknem čítať hodnotné texty, napríklad ten investigatívny o praktikách processed-food industry. Lenže dobrovoľný záväzok nepustí a ja nemám to srdce nechať svojho čávesa ísť do práce s prázdnym bruchom, aby potom odrátaval hodiny, kým mu žitnoostrovské tety v najlepšej bratislavskej vývarovni dajú na tanier poctivý rezeň veľký ako slonie ucho.

A keďže tu iba hosťujem a od začiatku mi bolo jasné, že Marikin priestor nie je o dlhých mudrovačkách, ako Hlas od sporáka sa s vami radšej podelím o recept s krycím názvom 100-percentne čistá láska - pretože čo je už láskyplnejšie ako nachystať raňajky, ktoré si vyžadujú prípravu deň vopred.

- Vianočku, pokojne aj takú postaršiu, nakrájajte a symetricky poukladajte do zapekacej misy vymastenej maslom.
- V miske metličkou vyšľahajte mlieko s 2 vajíčkami, cukrom a troškou soli.
- Prekutrajte zabudnuté zásoby aromatického alkoholu − ja som použila 2 poldecáky Baileys, ale pokojne tam dajte hocičo, čo sa vám pozdáva.
- Do vajíčkovej zmesi primiešajte neakostný alkohol a prelejte tým vianočku, pocukrujte a štedro poprášte škoricou. Misu hermeticky preložte kuchynskou fóliou, vrazte do chladničky a choďte si čítať.
- Ráno stačí vybrať a takých 20 minút piecť pri 200 stupňoch Celzia. Nebudem sa tváriť, ja som si ešte išla ľahnúť.
- Podávala som to ešte horúce s rozmixovanými malinami a aj keď sa väčšina použitého alkoholu pri tepelnom spracovaní odparí, predsa len som sa modlila, aby konzumenta tesne po odchode nezastavili policajti a nedali mu fúkať.

(Ak sa bez obrázkového postupu nezaobídete, nájdete ho tu.)


Vtipný manžel režisérky Heleny Třeštíkovej, zberateľ umenia, na margo hľadania životného partnera povedal: „Zatímco umění můžete vybírat dlouho a z poměrně velkého vzorku, pokud vhodného partnera nepotkáte, můžete být sebepoučenější, a není vám to nic platné.“

Asi to by som dnes kamarátovi povedala, sedieť s ním znova v tom hipsterskom doupěti: že k celkovej životnej rovnováhe je veľmi užitočné vedieť rozpoznať, čo jednoducho ovplyvniť nedokážeme a prestať sa tým trápiť.

Ale že inak všetko to ostatné máme vo svojich rukách. 



5 comments:

  1. Milujem Hlas od sporáka! A tento článok je fantastický, veľmi ma potešil :).

    ReplyDelete
  2. MEGALIKE!!! Tematika, lingvistika, humor, nacasovanie..:))

    ReplyDelete
  3. waaa úplne mega výstižne napísané :) thx zato!

    ReplyDelete
  4. prečo nie je v recepte, ČO presne si mám čítať a
    či si musím ľahnúť SAMA??!! :)
    ďakujem za doplnenie

    ReplyDelete